Hero section
Kunde: Kahoot!
Rolle: UX
Lansering: 2020

Kahoot! skyter fart med våre konsulenter med på reisen!

Eva og Kristine hoppet på Kahoot!-raketten midt under en verdensomfattende pandemi, men har på tross av dette integrert seg sømløst med firmaet. Oppgavene og tidsfristene har stått i kø, men de har imponert med sin innstilling og arbeid.
Kahoot! har ifølge siste kvartal i 2020 omkring 24 millioner aktive brukere og har hatt rundt 5 milliarder ikke-unike spillere siden sin lansering. Dette er et firma med store målsetninger og høye forventninger til sine ansatte. Rik van den Munckhof, Senior Design Manager ved Kahoot!, forteller at Kahoot! opplever enorm vekst og at man må være forberedt på et høyt tempo om man skal lykkes i dette firmaet.
– Det er som å være på en rakett! Vi er åpenbart på vei oppover, men alt skjer veldig fort. Det er både stressende og veldig gøy, sier han.
På grunn av at selskapet vokser er det til tider nødvendig å hente inn eksterne designkonsulenter for å hjelpe til med arbeidsbyrden. To designere fra Beining & Bogen har arbeidet ved Kahoot! de siste åtte månedene, Eva Dufey og Kristine Joramo. Begge hoppet inn i nye roller på ulike team, midt under en pandemi.
– Det er selvfølgelig veldig spesielt å hente inn nye folk til teamet når man ikke kan være på kontoret og ikke får sett hverandre ansikt til ansikt. Det krever ekstra oppfølging, men både Eva og Kristine evnet å omstille seg raskt og gled raskt inn i rollene sine, forteller van den Munckhof.
Eva forteller at hun synes at Kahoot! virker som et veldig sosialt sted å arbeide under vanlige omstendigheter og synes det er synd at hun ikke fikk oppleve mer av selskapet før pandemien. Men på tross av dette synes hun samarbeidet har gått veldig bra.
– Det har fungert godt å arbeide hjemmefra. Jeg synes vi har blitt fulgt opp veldig bra hele veien, og vi har jevnlige møter med kolleger og ledere, sier hun.

Oppgavene står i kø
Det ligger i en designers natur å være fleksibel, men ifølge van den Munckhof er dette enda tydeligere i et firma som Kahoot! hvor funksjoner og løsninger lanseres på løpende bånd for å holde tritt med etterspørselen. Han forteller at Eva og Kristine har vist nettopp det de ønsker å se hos sine konsulenter: Profesjonalitet.
– Designere må være fleksible og måldrevne. Ja, du må designe en best mulig opplevelse, men den må destilleres inn i den versjonen som raskest kan lanseres. Du må evne å prioritere, og du må vise at du har tro på ideen du velger, sier han.
Eva og Kristine har arbeidet med flere av de viktigste løsningene til Kahoot! og har hatt stor påvirkning i firmaet de siste åtte månedene, ifølge van den Munckhof. Likevel har de to konsulentene jobbet på vidt forskjellige team og har hatt ulike oppgaver.
– Kristine har jobbet med Discovery-siden hele veien. Dette er noe av det første som møter kunden etter de har logget inn og er svært viktig for oss. Eva har vært fleksibel og har arbeidet med flere ulike ting, hos flere ulike team. Blant annet har hun bidratt mye med nettsiden vår, som er avgjørende for å tiltrekke seg nye kunder, sier han.
Eva forteller at hun synes det er spennende å kunne jobbe med flere ulike prosjekter i et stort firma i vekst. Hos Kahoot! er det et høyt tempo og hun har fått prøvd seg på flere spennende oppgaver.
– Blant annet har jeg arbeidet med «Academy», som er plattformen for lærere som skaper godt innhold til Kahoot!. Gode lærere på denne plattformen må verifiseres slik at andre vet at innholdet deres er av god kvalitet, jeg jobbet med å gjøre denne verifikasjonsprosessen smidigere, sier hun.

Vil bli størst i verden
Kahoot! har kjøpt opp flere selskaper som lager undervisnings- og læringsteknologi og ønsker å stadig utvide plattformen sin videre. Van den Munckhof forteller at han ikke hadde sett for seg hvor raskt Kahoot! skulle vokse, men at han synes det er spennende å jobbe ved et firma i stor vekst.
– Mottoet vårt er å bli verdens største læringsplattform, og alt vi gjør er for å ta selskapet i den retningen. Det er vanskelig å si hvordan fremtiden ser ut, men vi ønsker uten tvil å bli størst og best på undervisnings- og læringsteknologi, sier han.
Det har vært inspirerende for konsulentene til Beining & Bogen å jobbe i et internasjonalt selskap med store ambisjoner. Eva forteller at man merker at de som arbeider hos Kahoot! er lidenskapelig opptatt av det de driver med, og at selskapet utgjør en forskjell for elever og lærere verden rundt.
– Det er veldig hyggelig å få meldinger fra elever og lærere om at Kahoot! har gjort hverdagen deres bedre og har gjort læring morsommere. Det er veldig inspirerende!

Van den Munckhof synes Kristine og Eva fra Beining & Bogen har passet godt inn i teamene sine og har bidratt fra dag 1.
– Jeg kan absolutt anbefale konsulentene fra Beining & Bogen videre til andre firmaer. De har omstilt seg raskt i en vanskelig tid og har bidratt med gode ideer og godt håndverk hele veien, avslutter han

Final for website